Omar is bijzonder slim

Vanaf jongs af aan horen wij al van verschillende mensen om ons heen dat Omar bijzonder slim is. Als ouder merk je dit misschien minder op omdat het je 1e kindje is en omdat wij vaak dachten.. ja iedereen vindt zijn eigen kind toch slim. Ook hadden we niet veel vergelijking met leeftijdsgenoten om ons heen. Omar is altijd thuis bij ons geweest en er is op hem gepast als wij aan het werk waren door de oma’s. vanaf 2 jaar is hij altijd naar een peuterspeelzaal geweest tot aan de basisschool.

Omar was vlot als klein kind hij kon zichzelf veel leren en kon eigenlijk bijna alles wel onthouden wat je hem leerde. Zijn eerste woorden kwamen rond de 10 maanden. En anderhalf kon Omar zinnen maken van minimaal 5 woorden, Met anderhalf wist Omar eigenlijk ook al bijna alle kleuren te onderscheiden en vormen. Ook dingen zoals dieren en lichaamsdelen waren hem al bekend.

Toen wij met de controle van 2 jaar bij het consultatiebureau kwamen viel dit dan ook meteen op. Eigenlijk is dit het moment geweest waar wij als ouders het besef kregen dat Omar misschien wel eens wat slimmer zou kunnen zijn dan gemiddeld.

Wij hebben verder nooit problemen ondervonden met Omar in zijn gedrag voordat hij naar de basisschool ging. Wij zagen wel als ouders dat Omar wat minder goed overweg kon met kinderen van zijn leeftijd en dan vaak bij de volwassenen bleef hangen.

Dit kwam voornamelijk door de breedte en toch wel wat ongewone interesses die Omar heeft.

Zo heeft Omar verschillende fases van interesses gehad. Het is begonnen met de ruimte, zo kent Omar alle planeten (op volgorde). Weet welke planeten warm of koud zijn waarom dit zo is en de grootte van de planeten. Hoeveel manen de planeten hebben en nog wat andere informatie die wij als ouders zelf niet altijd meer volgen. Deze fase is heel intens voor hem geweest en ook alle draaide dan om het universum. Dit maakte het soms lastig op school omdat hij daardoor eigenlijk activiteiten die niet daar mee te maken hadden niet wilde doen of aangaf deze saai te vinden.

We hebben om die reden toch wel een soort van rem om de interesse gezet en hem momenten van de dag gegeven wanneer hij hier mee bezig mocht zijn

De interesse veranderde toen Omar op het programma Uitgezocht (een onderdeel van het jeugdjournaal) een aflevering over de Titanic zag. Dit fascineerde hem, hij moest en zou alles over het schip te weten komen. Omar gaat dan op YouTube en met de spraakfunctie zoekt hij informatie op over zijn onderwerp. In dit geval de Titanic. Zo keek hij soms documentaires van een uur in het Engels en bleef geboeid kijken.

Zo zijn er een aantal interesses geweest en de één wat langer als de ander. Op dit moment ligt zijn interesse vooral bij games, en dan niet het spelen maar het ontwikkelen van games, hoe worden ze gemaakt en wat heb je daarvoor nodig.

Dat was even een stukje over de start van Omar, waar staat Omar nu?? Omar is 6 jaar oud en gaat al ruim 7 maanden niet meer naar school. In zijn geval wilt hij nog wel naar school, maar vinden de scholen hem op dit moment niet “geschikt” voor onderwijs. Omar heeft nu 2 basisscholen gehad.

Hij gaat nu naar een zorgplek voor kinderen die uitvallen in het onderwijs. Voor nu is dit oké, maar wat zouden wij toch graag willen dat er een plek komt, die deze kinderen echt kent.

Een plek waar onze HB kids kunnen leren op de manier die zij nodig hebben. Compact aangeboden maar met verdieping leren. Er is zo weinig kennis over de manier waarop HB kinderen leren. De hersenen ontwikkelen zich anders en daar hoort rekening mee gehouden te worden. Dit gebeurd op dit moment niet. Scholen weten niet hoe ze moeten omgaan met sommige van deze kinderen, en kijken niet naar ze om. Hierdoor lopen ze vast met alle gevolgen van dien.

Het mooiste zou zijn dat er een plek is waar onderwijs en zorg samen komen, waar Omar kan opbloeien zichzelf kan zijn en zijn capaciteiten gezien worden. Zijn talenten worden gemotiveerd en de aspecten die hij moeilijk vindt worden ondersteund.