Niet School Begaafd!

Een thuiszittend kind is een taboe, door de druk breng je je kind soms tegen beter weten in naar school.

Thuishouden is niet wenselijk, en officieel mag het niet. Tegelijkertijd is het ook niet praktisch om ze thuis te hebben, bijvoorbeeld door werk.

Ook vinden andere ouders dat jij/je kind zich aanstelt onder het mom van ‘iedereen heeft weleens geen zin in school’, maar ze zien het enorme verschil in ‘geen zin hebben’ en hoe zien onze kinderen ervan worden, niet. Het is belangrijk dat ouders elkaar beter gaan vinden voor begrip, herkenning en steun.

Rennend meisje in bos
Voor onze kinderen, en nog heel veel anderen zoals zij, past het schoolsysteem niet, en dat maakt eenzaam. Vaak zijn we nu aan het overleven omdat er zoveel speelt en geregeld moet worden rondom de zorg voor onze kinderen (met name het gevecht met instanties) maakt het zwaar. Belangrijk is: Als ouder heb je de plicht om voor je kind te zorgen! De plicht om het veilig te maken! Soms is het dus echt beter om je kind thuis te houden. Wanneer een kind psychosomatisch klachten heeft, depressief gedrag vertoond, clownesk, onzichtbaar wordt, niet meer wil eten/drinken, niet meer voor zichzelf zorgt (aankleden, tanden poetsen, eten/drinken) zijn dit enorme zorgsignalen die je als ouder zeer serieus moet nemen! Overleg met huisarts bij twijfel en ga in gesprek met school. Een school geeft niet zomaar toe dat ze het niet kunnen, handelingsverlegen te zijn. Vaak kan er nog van alles worden geprobeerd. Echter baat het niet dan schaad het wel! Wanneer een school niet eerlijk aangeeft het niet te kunnen, heeft dat negatieve gevolgen voor deze kinderen. Vraag dus concreet aan school, ze zijn namelijk geen zorginstelling. Onze kinderen, en kinderen zoals zij, hebben de volgende kenmerken: Autonomie vanaf zeer jonge leeftijd, autodidact op hun interessegebieden, gevoelig voor autoriteit (weerstand op autoritair gedrag). Het huidige schoolsysteem ontmoedigt autonomie, en autodidact leren, en staat bol van autoritair gedrag. Gevolg voor het gedrag: depressief, clownesk, onzichtbaar worden. Door gebrek aan kennis worden er vaak schadelijke trajecten ingezet die als ze lang genoeg duren, ervoor zorgen dat ze zichzelf helemaal kwijtraken.

Niet schoolbegaafde HB’ers

HB-scholen zijn niet passend voor ieder HB-kind. Je hebt schoolbegaafde HB’ers, en niet schoolbegaafde HB’ers. De jongeren waar wij ons op richten vallen in de laatste categorie. We proberen in onze regio een plek te creëren voor deze jongeren. We zien veel overeenkomsten met de speciaal onderwijs en/of de praktijkschool, waar je veel verschillende praktische dingen mag proberen. Op zoek naar talenten, overal aan mogen snuffelen. Uitnodigen om dingen te bekijken en te bevragen. Daarbij koppelen we hoofd en lichaam. Pauline is lichaamsgericht werker. Stichting Innovators biedt vrijheid, autonomie, gelijkwaardige behandeling, gaan uit van nieuwsgierigheid en vragen stellen, Teruggeleiden naar onderwijs, permanent begeleiden, alles is mogelijk.
  • Werkzame elementen: aansluiten op menselijke behoefte en randvoorwaarden voor ontwikkeling, vrijheid, autonomie, gelijkwaardigheid. Nieuwsgierigheid, oprechte interesse. Verbinding hoofd/lichaam. Diepgang die WEL toereikend is op het gebied van wat het kind wil weten.
  • Waardevolle elementen: gehoord en gezien voelen, betrokkenheid, buiten gebaande paden kijken/denken, het kind/de mens zien.