Dierenziekenhuis Gorinchem

Vandaag hadden we een leerzaam uitje bij Dierenziekenhuis Gorinchem!

Monique nam de jongeren mee door het hele ziekenhuis. We begonnen in de spreekkamer, opname katten en honden, röntgen kamer, operatiekamer, laboratorium, echoruimte.

Monique wist ze veel te vertellen en kon bijna alle vragen beantwoorden. Dierenarts Vivienne vertelde nog extra dingen over haar vakgebied; tandheelkunde.

Het mooie was dat beide dames (net als ander personeel wat er werkt) lampjes in de ogen hadden. Iets wat voor ons extra belangrijk is omdat we jongeren willen meegeven dat als je gaat voor waar je hart blij van wordt je werk niet Perse als werk voelt.

Er werden na afloop nog waardevolle tips gegeven die toch lastig te bevatten waren voor de kleine Freek Vonks:

• Zo mogen we gewonde vogels beter niet vastpakken maar laten we het dier waar het is. Dit om mutaties van vogelgriep en mensengriep niet te laten fuseren tot een mega griep. We belden altijd al wel de dierenambulance maar namen het vaak mee zodat het dier alvast kon bijkomen…. Niet meer doen dus. Alleen de dierenarts bellen. Zij weten hoe ze het dier veilig kunnen beetpakken.
  • Komt het seizoen er aan dat er weer baby’s uit het ei komen. Soms vallen die uit het nest. Deze moet je echt met rust laten want als je als mens het dier aanraakt wil de moeder er daarna niets meer van weten.

Een waardevolle en interessante ervaring.